Maandag op Simon van der Stel - Reisverslag uit Wynberg, Zuid-Afrika van Joyce Voortman - WaarBenJij.nu Maandag op Simon van der Stel - Reisverslag uit Wynberg, Zuid-Afrika van Joyce Voortman - WaarBenJij.nu

Maandag op Simon van der Stel

Door: Joyce Voortman

Blijf op de hoogte en volg Joyce

17 Februari 2014 | Zuid-Afrika, Wynberg

Poe, beroerde nacht gehad, weinig tot niet geslapen. Op zulke momenten baal ik wel van dit kleine benauwde hok waar we zitten!! Het was stikheet en ik kon mijn plekje niet vinden. Een hoop gedraai en half geslaap vanacht. Tja.. heerlijk na zo’n stapnacht van gisteren en een uitzicht op dit moment van 5.45 wekker! NOT!! Eenmaal op school iets meer wakker geworden met een kopje thee. Toen de klas in, vandaag geen gezamenlijke opening aangezien de schoolhal was verhuurd.
In de klas werd een kort gebedje gedaan en toen met de orde van de dag begonnen. Hij vroeg of ik ook samen met de kinderen aan de slag wilde gaan. TUURLIJK!! Daarvoor ben ik hier ook natuurlijk. Vandaag kreeg ik de ronde groep, dit zijn ze zwakkere rekenaars. Deze groep bestaat uit 2x5 kinderen.
Ze moesten leren werken met een oude plastic abacus. Ik ben begonne met een aantal schuifje naar links te schuiven om de 5- en 10structuur te oefenen. Daarna minsommen met de abacus geoefened en hierbij telkens een dopje (G. heeft 4 dozen vol op kleur gesorteerde frisdrankdopjes!! Erg leuk!!)uitgedeeld aan diegene die het antwoord goed had. De kinderen werden helemaal enthousiast!!
Aan het einde van de dag deed hij nog wat kleine spelletjes met de kinderen: ‘Doen dit & doen dat’. Het is een soort pinkelen met dan niet de met handen maar met het lichaam. Bij doen dit, moeten de kinderen de beweging nadoen en als hij zegt doen dat dan moeten ze in de oude houding blijven staan en de beweging niet nadoen. Doen ze de beweging na, dan zijn de af en moeten ze gaan zitten.
Om 13.00 klaar en toen een lekkere valentijnsijsco gehad. Deze waren nog over van de verkoop en we mochten er allemaal één. Een leuke hartjesvorm.
Met mijn Afrikaans gaat het nog niet zo best, aangezien G. vaak van het Afrikaans overgaat in het Engels, waardoor ik ook automatisch overga in het Engels. Dit heb ik dan pas weer later door!! Snik!! Zo wordt het natuurlijk nooit wat.
“ALLES SAL REGKOM, SELFS DE KROMME!”