Graad 0-R & 1 - Reisverslag uit Wynberg, Zuid-Afrika van Joyce Voortman - WaarBenJij.nu Graad 0-R & 1 - Reisverslag uit Wynberg, Zuid-Afrika van Joyce Voortman - WaarBenJij.nu

Graad 0-R & 1

Door: Joyce Voortman

Blijf op de hoogte en volg Joyce

04 Februari 2014 | Zuid-Afrika, Wynberg

Vanochtend weer vroeg eruit en toen het witte brood geprobeerd. Heerlijk tussen de rooster en dan jam erop. Toen opweg naar stage. Vandaag zou ik graad 0-R en 1 ontdekken. Om 7 uur waren we weer op school en om 8 uur ben ik begonnen bij graad 0-R.

Eerst spelen ze een half uur buiten en daarna ben ik mee naar binnen gegaan. Eerst gingen we ons gezicht benoemen, ore, oë, neus en mond. Toen moesten we de oë dicht doen en vroeg de juf of we nog iets konden zien. 'Nee, dat konden we niet'. Als je een blinde man bent, kun je dan nog blaadjes zien? Heb je dan ogen? 'Nee, zeiden ze' De juf gaf aan dat blinde mensen wel ogen hebben, maar dat ze er niet mee kunnen zien. Daarna vertelde ze het verhaal van Barthemeus. HELE MOOIE OVERGANG!

Na het verhaal zijn we verder ingegaan op de zintuigen en hebben we alle 5 de zintuigen benoemd en verteld wat je er precies mee kunt doen.
"Met oë kan ek sien."
Echt de juf deed het zo leuk, ik heb erg genoten van dit uurtje. Na graag R ben ik doorgelopen naar graad 0. Dat zijn de allerjongsten. Ze waren aan het spelen. Enkele kinderen waren met de juf een werkje aan het maken, daar ben ik bij gaan zitten. Eerst moeten ze met witte wasco een tekening op een blaadje maken, daarna met ecoline erover heen schilderen. Toen kregen ze een wc-rol van de juf waar ze in één kant een grote dop moesten doen, zodat die kant afgedicht wordt. Dan moesten er 5 bier- en frisdopjes in. Als ze er alle vijf in zaten dan werd ook aan de andere kant een grote dop geplaatst. !! En klaar was de rammelaar!!

Daarna hadden we pauze. Gisteren kregen we de tip om bij de Pick and Pay (is de supermarkt) toastzakjes te halen. In deze zakjes doe je twee vierkante broodjes die belegd zijn. Wij hadden twee broodjes met daartussen plakjes kaas en kregen door het zakje met inhoud in de toaster te doen een tosti. HEERLIJK!!! Baie lekker.

Na de pauze kwam ik bij graad 1. Voordat je verder leest moet je weten dat die vrouw, onverwacht bezoek van de inspectie had gehad die ochtend. Ik kwam de klas binnen en ging zitten en de volgende scène begon:

"Skaam je, hoe durf je zo tegen mij te praten!!"
"Net skaamde ik mij dood voor jou bij die andere jufvrouw."
"Ek zal maar als ik jou was als een vlinder hier naar voren komen, want ek wil jou nie hoor nie"

Even later begon ze weer, over negatieve punten geven en positieve punten geven. Voor iedereen maakte ze een blaadje. En dan begon het gedonder weer:

"Okee! Alle stoute kinderen gaan staan, dan kan ik jullie een negatieve punt geven. Kijk toch eens, wat een skande!!"

Om 12 uur gingen de kinderen zwemmen. Graad 1 gaat tot 13.00 naar school. Ik heb hier met 2 Zuid-Afrikaanse meisjes onder het afdakje gekletst. Ondertussen mijn Zuid-Afrikaanse woordenboek bijgewerkt.

Toen de kinderen naar huis waren ben ik in het computerlokaal gaan zitten met mijn laptop. Gelukkig kon ik zo op de wifi. JAAAA!!! Rob was 23 minuten geleden op facebook, dus ik een berichtje of hij online kon komen op skype en gelukkig!! Ik was helemaal happy!! Even fijn om je vriend dan toch te zien en even kunnen vertellen dat hier alles goed is.

Ook 'savonds nog even met mama gebeld over de vergeten blaadjes van het onderzoek dat wij hier moeten doen. Gelukkig is mijn mama zo lief geweest om ze te scannen en te sturen. Danku danku!!

!! Wat hier ook apart is en wat mij nu net te binnenschiet. Ze kennen hier geen haaietanden!? maar een stop. Een kruispunt ziet eruit als een kruispunt met 4 kanten waar een stopstreep met STOP staan. De voorrangsregel is:
"Wie het eerste stopt, mag weer het eerste rijden!"

Hiermee sluit ik mijn verslag van vandaag af!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Joyce

Actief sinds 29 Jan. 2014
Verslag gelezen: 141
Totaal aantal bezoekers 9185

Voorgaande reizen:

31 Januari 2014 - 22 April 2015

Mijn afstudeeravontuur in Zuid-Afrika!!

Landen bezocht: