Fotosessie!? - Reisverslag uit Wynberg, Zuid-Afrika van Joyce Voortman - WaarBenJij.nu Fotosessie!? - Reisverslag uit Wynberg, Zuid-Afrika van Joyce Voortman - WaarBenJij.nu

Fotosessie!?

Door: Joyce Voortman

Blijf op de hoogte en volg Joyce

18 Februari 2014 | Zuid-Afrika, Wynberg

Poe, beroerde nacht gehad, weinig tot niet geslapen. Op zulke momenten baal ik wel van dit kleine benauwde hok waar we zitten!! Het was stikheet en ik kon mijn plekje niet vinden. Een hoop gedraai en half geslaap vanacht. Tja.. heerlijk na zo’n stapnacht van gisteren en een uitzicht op dit moment van 5.45 wekker! NOT!! Eenmaal op school iets meer wakker geworden met een kopje thee. Toen de klas in, vandaag geen gezamenlijke opening aangezien de schoolhal was verhuurd.
In de klas werd een kort gebedje gedaan en toen met de orde van de dag begonnen. Hij vroeg of ik ook samen met de kinderen aan de slag wilde gaan. TUURLIJK!! Daarvoor ben ik hier ook natuurlijk. Vandaag kreeg ik de ronde groep, dit zijn ze zwakkere rekenaars. Deze groep bestaat uit 2x5 kinderen.
Ze moesten leren werken met een oude plastic abacus. Ik ben begonne met een aantal schuifje naar links te schuiven om de 5- en 10structuur te oefenen. Daarna minsommen met de abacus geoefened en hierbij telkens een dopje (G. heeft 4 dozen vol op kleur gesorteerde frisdrankdopjes!! Erg leuk!!)uitgedeeld aan diegene die het antwoord goed had. De kinderen werden helemaal enthousiast!!
Aan het einde van de dag deed hij nog wat kleine spelletjes met de kinderen: ‘Doen dit & doen dat’. Het is een soort pinkelen met dan niet de met handen maar met het lichaam. Bij doen dit, moeten de kinderen de beweging nadoen en als hij zegt doen dat dan moeten ze in de oude houding blijven staan en de beweging niet nadoen. Doen ze de beweging na, dan zijn de af en moeten ze gaan zitten.
Om 13.00 klaar en toen een lekkere valentijnsijsco gehad. Deze waren nog over van de verkoop en we mochten er allemaal één. Een leuke hartjesvorm.
Met mijn Afrikaans gaat het nog niet zo best, aangezien G. vaak van het Afrikaans overgaat in het Engels, waardoor ik ook automatisch overga in het Engels. Dit heb ik dan pas weer later door!! Snik!! Zo wordt het natuurlijk nooit wat.
“ALLES SAL REGKOM, SELFS DE KROMME!”
Cape Town Wynberg 17-02-14
Heerlijk geslapen vanacht! Vanochtend het haar maar in een staart, had even niet zoveel zin om alles leuk e mooi te maken: dus vandaag moesten ze het maar doen met een paardenstaart.
Om 6.35 stond Liesbeth weer voor, ze begon direct weer te kletsen. Heerlijk. Ze vroeg ook af wat wij normaal na school deden, of we wat dronken of kos maakten. Ik begon hier vrolijk te vertellen over dat we vaak een getoast broodje met warm worstje MET KETCHUP aten. Ineens zei ze:
“Dan ga ik vandaag dat vir hulle koop en dan kom hulle vanmiddag bij mij tee drink en broodje wors eet”
Echt zo’n lief mens!
Eenmaal op school in graad 2 moesten we na Skrif (schrijfles) richting de grote hal voor de klassenfoto. WAT HAD IK DAT GOED VERSTAAN! KLASFOTO. G. zei dat ik er ook bij op mocht, Tja daar ga ik geen 2x over na denken. Alleen: had ik nu vanochtend maar iets langer aandacht besteed aan mijn haar. Maarja.. het is niet anders!
Ach op de klasfoto sta je vaak klein, dus dat werd geen probleem. De fotograaf vertelde de kinderen hoe ze moesten zitten of staan: rechtop staan/zitten, benen over elkaar, gezicht recht in de camera, lachen, overhemden in de broek of rok, pullover uit en bij 3 smarties zeggen.
Uiteindelijk ben ik ook nog op de (pas)foto gegaan. Haha, net nu ik vorige week mijn pasfoto’s op de post gestuurd kreeg van mama! Alleen zullen die mooier zijn met los haar..
Toen ik naar de Art klas ging kreeg ik weer inspirerende ideeën. Ze hadden de vorige keer op een A4 blad een vis geschilderd, nu moesten ze het A4’tje op een A3 plakken en aan de rechter of linker kant een groene sliert van zeewier maken met wasco. Daarna moesten ze krijtjes pakken, groene, blauwe en witte. Door hier met een mes overheen te schrapen komt er poeder vanaf en door deze poeder in rondjes uit te vegen op je A3 krijg je een magische zee. Heel erg leuk.
Tussendoor werd ik door Eugene, de directeur, uit de klas gehaald om plus/minus 20 minuten voor graad 1 te staan. Hij wilde nl. graag in gesprek met de lerares van die klas. Eerst heb ik voorgelezen uit ‘Sneewwitije’ uit te spreken als /sneeuwaikie/. Haha.. in het Afrikaans van de hak op de tak, van Nederlandse klanken naar Afrikaanse klanken het verhaal gelezen. Daarna de spelletjes van gisteren in de praktijk gebracht door ze met graad 1 te doen. Zij vonden, Doen dit Doen dat en I spy with my little eye … erg leuk! & het is natuurlijk even wat anders dan het dagprogramma. Haha.. dit werd beloond door de vele knuffels tijdens het zwemuurtje van de kinderen en na schooltijd! Leuk!
Liesbeth haalde ons op en toen hebben we daar gegeten: heerlijke warme worst op verse puntjes met mosterd gehad. Daarnaast had ze nog lekker sla met fruit erin en koeldrank. Ondertussen bood Liesbeth aan om mee te gaan als met hun op vakantie naar Hermanus. Dan wilden zij ons alle mooie plekken daar laten zien en moesten we ’s avonds rond het vuur gaan zitten en braaien (BBQ).
Ook zei ze dat we een keer met vrienden van hun de zee op moesten met een boot om vissen te vangen en haaien uit het net te halen. HAHA!! En jan (man van Liesbeth/ 74 jaar) had zijn schoonzoon (40 jaar) helemaal naar de achtertuin gehaald om te laten zien wat daar zat:
“Moe jy eens kyk wat ik in die achtertuin het zit, 2 baie mooie Hollandse meide!” HAHA.. we lagen helemaal dubbel. Toen Liesbeth weer over Hermanus begon, zei de schoonzoon dat hij ook wel mee wilde en dat hij en Jan dan mooi bij het zwembad gingen liggen om ons in bikini te zien! Haha.. echt wat een praatjes die twee mannen. “Of we al Zuid-Afrikaanse vriendjes hadden?” Het ging der van..
Ook was er nog een gast, een gezellige vrouw uit de Noordelijke voorsteden, op een gegeven moment ging het over ‘de apartheid’. Ze begon te vertellen dat ze de president van Zuid-Afrika maar niets vond, omdat hij zijn speeches niet zelf schrijft en ze maar opleest en dat niet eens goed doet! Dat Mandela dat heel anders deed en veel beter was.. en.. en..
Ook zei ze dat wij in Europa de ‘apartheid’ nog verkeerd zagen. Op dit moment zien wij Zuid-Afrika nog steeds als arme zwarten en rijke blanken terwijl dit helemaal niet zo is. De apartheid hier gaat op dit moment meer tussen de zwarten en de kleurlingen, de bruine. (zoals ze het hier zeggen).
“Vroeger was je te bruin en nu ben je te wit als kleurling!”
Toen we afscheid namen om een uur of 5 zijn we nog gauw boodschappen gaan doen. Tijdens de terugweg kwamen we Liesbeth tegen zei vroeg ons:
“Het hulle die hele winkel leeggekoop?”
Hahaaa.. ondertusen was het namelijk al 7.30, maar we hadden ook nog een uur bij de Mc Donalds gezeten voor wifi.
Nu heerlijke gedoucht en straks een wijntje. Ik denk niet dat we nog gaan eten aangezien we beide nog erg vol zitten van vanmiddag, terwijl het nu 21.07 is. Morgen alweer de laatste stagedag van deze week!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Joyce

Actief sinds 29 Jan. 2014
Verslag gelezen: 436
Totaal aantal bezoekers 9160

Voorgaande reizen:

31 Januari 2014 - 22 April 2015

Mijn afstudeeravontuur in Zuid-Afrika!!

Landen bezocht: