Laatste kijkdag - Reisverslag uit Wynberg, Zuid-Afrika van Joyce Voortman - WaarBenJij.nu Laatste kijkdag - Reisverslag uit Wynberg, Zuid-Afrika van Joyce Voortman - WaarBenJij.nu

Laatste kijkdag

Door: Joyce Voortman

Blijf op de hoogte en volg Joyce

11 Februari 2014 | Zuid-Afrika, Wynberg

POE!! GAAP!! Wat heb ik diep geslapen vanacht. Ik kon er moeizaam uitkomen… Vandaag de laatste KIJKDAG in de verschillende klassen en dan morgen eindelijk mijn eigen klasje ontmoeten.
Vanochtend eerst onze voorkeuren doorgegeven aan Eugene. Ik kom morgen in graad 2, dat is in Nederland groep 4!! Yes.. erg leuke lieve kinderen die je een hele les aan kunnen kijken, erg schattig. Dit wilde ik ook graag.
Ik werd in graad 6 netjes voorgesteld en begon een preek over dat hij niet wilde dat de meiden onderling kattig tegen elkaar deden. Dat kon hij niet uitstaan en daar kon hij negatieve punten voor geven. Op dit moment waren er dus twee meiden absent die thuis waren door het kattige gedrag tegenover elkaar op school. Hij had het erover dat het nu de 5de week van dit schooljaar was en dat het afgelopen moet zijn met ongehoorzaamheid. “Vanaf hierdie moete hulle vinnig werke en nie meer ongehoorsaam syn nie.”
Toen ging er een leerling voor in gebed:
“Dankie vir my vriende en gesonde familie… etc.”
In deze graad heb ik veel materialen overgeschreven en –getekend, zodat ik ze straks in Nederland nog eens goed kan bekijken. Bijvoorbeeld, de klassenregels vooraan boven het bord in de klas, een leesboom en een mooie spreuk over het onderwijs.
In de pauze heb ik een lekkere kleurrijke en vol glitters beplakte brownie gehad, aangezien een leerkracht jarig was. Daarna liep ik mee met graad 7. Ik kwam binnen terwijl ¾ van de klas nog niet op de plek zat. Niet omdat ze niet zaten, nee omdat ze er nog helemaal niet waren!? HUH!?
In tweetallen zijn de leerlingen bij de verschillende groepen om de kinderen te begeleiden naar de klassen en hier net zolang te wachten totdat de leerkracht bij de groep is. Dit kan 5 minuten duren, maar soms ook 20 minuten.
Als alle leerkrachten terug in de klassen zijn, komen de leerlingen terug en stroomt de klas langzamerhand vol. Ze begon met de Engelse les en het verwelkomen van mij in de klas (ook in het Engels). Na de Engelse les gingen we bezig met aardrijkskunde. De kinderen moesten navigeren en een route via spraak kunnen volgen. Toen ze vroeg of er nog vragen waren en of er leerlingen waren die het niet snapte, stak niemand een vinger op, waarna de leerkracht zie: “Dan maken we vast de toets”. Zo die zag ik absoluut niet aankomen.
Om half 3 stond Liesbeth weer keurig klaar. Thuis lekker wat gedronken, want het was een erg warme dag. Toen in de keuken van Fedde en Jeltje sla klaargemaakt en opgegeten voor ons kleine tv’tje en ‘7de laan’ gekeken. Dit is een Zuid-Afrikaanse serie, vergelijkbaar met een GTST en ONM voor Nederlandse begrippen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Joyce

Actief sinds 29 Jan. 2014
Verslag gelezen: 132
Totaal aantal bezoekers 9166

Voorgaande reizen:

31 Januari 2014 - 22 April 2015

Mijn afstudeeravontuur in Zuid-Afrika!!

Landen bezocht: